17 August 2010

Tak Mengaku Wahabi!!!!

Al-kisah...bila sebut saja Wahabi, ada seorang hamba Allah ni bertukar wajah. Rasa xsedap hatinya ibarat ditusuk jarum peniti..
Hamba Allah yg sorang ni satu u dgn saya. Malah satu fakulti pun... Niat dihati bkn nak m'perlekehkannya.Tapi, si dia ni(nama samaran yg saya beri NAJ)terlalu emosi sgt ttg WAHABI, boleh la dikatakan taksub.
NAJ bertny dkat sy, "kau tahu ke ape tu wahabi??" sy pn malas nak jwb sbb tgk riak mukanya ala2 dari puak2 yg dsebutkan td...sy hny mjwb "xtahu (kononnya la)". Si NAJ ni pulak bgtau jgn tuduh2 org 2 wahabi kalau xthu apa itu wahabi.. saya tny blik, "ko ni wahabi ke?" dia xmengaku..tp dlm masa yg sama msih nmpak riak mcm marah sebab sy katakan ada org 2 wahabi...mgkin selalu sgt bc buku2 tnp brtnya & ketaksuban dia ni trhdp WAHABI mybabkan dia jd mcm 2. jd mcm mane? nnti sy critakan kn...

Apa itu Wahabi?

Wahabi (bahasa Arab: Al-Wahhābīyya‎ الوهابية) atau Wahhabisme merupakan satu fahaman/aliran dominan yang diamalkan oleh ulama-ulama Haramain/Mekah yang diasaskan oleh Muhamad Abdul Wahab.

Fahaman ini dikukuhkan lagi oleh keluarga diraja Ibn Saud yang kini memerintah negara Arab Saudi. Dinasti al-Saud memerintah Arab Saudi sejak 1924. Beliau dilantik Menteri Penerangan Arab Saudi.

Fahaman ini disebut juga sebagai Wahhabi atau Wahabisma. Istilah ini muncul berdasarkan nama bapa pengasasnya.

* Golongan Wahabi lebih suka menyebut diri mereka sebagai Salafi, Salafiah, Muhawidun yang bermaksud ‘satu Tuhan’.

Muhammad bin Abdul Wahhab (1701 – 1793 m) lahir di Kampung Ainiyah, Najd, Arab Saudi. Beliau berasal dari kabilah Bani Tamim. Buku beliau bertajuk ‘Kitab al Tawhid’.
Beliau adalah seorang ulama pembaharuan dan ahli teologi agama Islam yang mengetuai gerakan salafiah. Wahabi dianggap sebagai ultra-konservatif berbanding salafi. Ia dianggap sebagai gerakan pembaharuan, bukan satu mazhab.

Kaum Wahabi dua kali menguasai Hijaz iaitu 1803-1813 dan dari 1924.
Perubahan yang mereka lakukan ialah :

1. Meruntuhkan kubah / bangunan di atas perkuburan Siti Khadijah di Mualla, makam Saidina Hamzah di Uhud dan lain-lain sahabat di Baqi pada tahun 1803-1924 kerana hadith nabi melarang membuat binaan di atas perkuburan. [1]
2. Meruntuhkan kubah / bangunan tempat maulud Nabi di Suqal-Lail di Mekah. Suqal Lail ialah tempat lahir Nabi.Wahabi berpandangan semua itu syirik dan membawa kepada penyembaahan berhala.
3. Melarang orang ziarah makam Nabi dan berdoa meghadap situ, kerana berpendapat semua doa hanya semata-mata kepada Allah.[2]
4. Melarang mengadakan perayaan pada hari Maulidur Rasul dan Hari Israk Mikraj. Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.
5. Melarang melagu-lagukan azan sebagaimana dalam hadith [3], terutama menggunakan radio dan pembesar suara.
6. Melarang membaca qasidah.
7. Melarang melagu-lagukan al Quran.
8. Melarang membaca Selawat Nabi, memuji-muji Nabi seperti Burdah dan Berzanji. Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.
9. Melarang mengaji Sifat 20 seperti yang tertulis dalam kitab Kifayatul Awam , Matan Jauharah as-Sanusi dan sebagainya. Pada Wahabi, tauhid hanya berkisar pada Tauhid Rabbubiyah dan Tauhid Uluhiyah sahaja.[4] Semua ini dianggap puak wahabi sebagai bidaah dan perlu dihapus kerana tidak pernah diamalkan oleh nabi sendiri.


Mengenai Wahhabi pun mengajar kitab Imam Nawawi Riyadus Solihien dan kitrab Ibnu hajar iaitu Fathul Bari. Wahhabi mengajarnya atas dasar taqiyyah iaitu pendekatan utk menukar akidah umat islam yg sejati kepada akidah yahudi iaitu Allah Duduk.
Samalah seperti Wahhabi mengaku sebagai Salafi. Sebenarnya Wahhabi bukan salafi tetapi hakikatnya mereka adalah yahudi kerana berakidah Allah Duduk.

Dari Ibnu Umar r.a berkata:
Sabda Nabi saw:
Ya Allah, berkatilah kami pada Yaman kami dan ya Allah, berkatilah Kami pada Syam kami. sebahagian (dari Najd) berkata: Dan pada Najd kami ya Rasulullah. Baginda saw pun berdoa lagi: Ya Allah, berkatilah kami pada Yaman kami dan ya Allah, berkatilah kami pada Syam kami. sebahagian (dari Najd) berkata lagi: Dan pada Najd kami ya Rasulullah. Baginda berkata kali ketiga: Di sanalah berlakunya gegaran2 dan fitnah2, dan (disanalah juga) terbitnya tanduk syaitan"
(HR Bukhari)

berdasarkan hadis sahih tersebut, jelas Nabi saw menyebut timbulnya "syaitan2" dan berlakunya fitnah dari Najd (sekarang dikenali sbg SYRIA) di sebelah timur Madinah. Nabi juga menunjuk arah berlakunya fitnah2 dari sebelah timur Madinah. tidakkah itu dinamakan Najd? bukankah tmpt kelahiran pengasas Wahabi??? yg selalu mengkafirkan umat Islam sesama sendiri oleh org2 WAHABi yg begitu taksub!!!

Apabila bertanya kepada puak2 wahabi, "Kau wahabi ke??" diorg akan (mcm wajib kot)mjwb "xdelah". Ingat!! puak2 Wahabi xkan mengaku dirinya Wahabi!! sama mcm penyangak xkan mengaku dirinya penyangak!!!!!...tp cukup marah bile ada seseorg mengata ttg wahabi..
mm.. xphm2 knp nk brselindung di balik pintu yg xada pintu..cmne 2 ye.. hny puak2 wahabi yg tahu..

Kata Imam Zuhrah:
“Dan dapat dilihat bahawa ulama’ Wahhabiyyun mewajibkan pendapat mereka ke atas orang lain sebagai kebenaran yang tidak boleh disalahkan, dan mereka melihat pendapat orang lain sebagai kesalahan yang tidak boleh diperbetulkan, bahkan mereka mengganggap bahawa orang lain yang membuat binaan di perkuburan dan mengelilingi kawasan tersebut adalah seumpama penyembah berhala, dan mereka di dalam hal ini seumpama Khawarij yang mengkafirkan dan memerangi golongan lain yang berbeza pendapat dengan mereka sepertimana yang telah kami sebutkan.”

(Imam Abu Zahrah. Tarikh al-madhahib al-Islamiyyah: ms: 201)


Jadi,ingat... jgn terpedaya dgn ajaran wahabi yang jelas terpesong dgn ajaran syariat yg selalu mengkafirkn sesama Islam..byk perkara2 yg bercanggah dgn akidah sperti Sifat Allah yang mempunyai dua tgn, Allah i2 duduk dsbgnya..
Kerajaan Arab Saudi di bawah Raja Abdullah sehingga waktu ini juga telah megambil berbagai-bagai tindakan untuk mengendurkan fahaman Wahhabi kerana sedar bahawa fahaman ini telah melahirkan begitu ramai ekstrimis agama.

Ulama’ Al-Azhar dan Pakar Pengkaji Gerakan-gerakan Islam Menegaskan bahawa Wahhabiyyah Mengancam Islam dan Dunia. Apa lagi alasan kita?!!!

Renung2kanlah.. KHAS utk puak2 Wahabi yg kononnya Ahli Syurga yg sering mengkafirkan sesama umat Islam..

No comments:

Popular Posts